HOMEY TUAN BELOG POSTING TUTOSOLAT DOA SIRAH FREEBIES TUTOBLOG MYPROFILE

Friday, December 28, 2012

Dimana cantiknya seorang perempuan itu...??


Greeting Text

Mungkin pada sepasang matanya yang hening yang selalu
menjeling tajam atau yang kadang kala malu-malu
memberikan kerlingan manja. Boleh jadi pada bibirnya
yang tak jemu-jemu menyerlahkan senyuman manis, atau
yang sekali-sekala memberikan kucupan mesra di dahi
umi juga, ayah, suami dan pipi munggil anak-anak. Atau
mungkin juga pada hilai tawanya yang gemersik dan
suara manjanya yang boleh melembut sekaligus
melembutkan perasaan. Sejuta perkataan belum cukup
untuk menceritakan kecantikan perempuan. Sejuta malah
berjuta-juta kali ganda perkataan pun masih belum
cukup untuk mendefinisikan tentang keindahan
perempuan.

Kitalah perempuan itu. Panjatkan kesyukuran kehadrat
Tuhan kerana menjadikan kita perempuan dan memberikan
keindahan-keindahan itu. Namun, betapa pun dijaga,
dipelihara, dibelai dan ditatap di hadapan cermin
saban waktu, tiba masanya segalanya akan pergi jua.
Wajah akan suram, mata akan kelam.

Satu sahaja yang tidak akan dimamah usia, sifat
keperempuanan yang dipupuk dengan iman dan ibadah.


Thursday, December 27, 2012

Ikhlas tu...RAHSIA

Greeting Text
apa khabar semua.... sihat kah kalian di mana jua kalian berada (ayat formal)..Ya Allah...lama rasanya aisya tak meng'update' belog PCI ni kan.. orang kedah kata 'kalut cek oi' ^^  Alhamdulillah bersyukur kepada Allah SWT Pencipta Sekelian Alam sebab masih diberi kesempatan untuk bercelotah dekat belog niey...Alhamdulillah jugak sbb masih diberi nafas sehingga kehari ini esok lusa belum tentu lagi kan.. Jadi buat persediaan cepat... mati datang tak ada kata "Assalamualaikum hamba Allah...dah bersiap nak pergi berjumpa tuhanmu?"... tak..tak..tak...tak ada...
Okey..baiklah hari ni bukan nak cerita pasal kematian..nanti2 ana postkan bab kematian..hari ni nak sembang-sembang santai sambil dengar cerita ana..tajuk hari ni macam kat atas tu  Ikhlas tu rahsia.. jeng..jeng.. apakah yang dikatakan ikhlas tu..apa pulak yang rahsia-rahsianya..kan..

Lokasi cerita ditempat kerja..hari yang sangat sibuk bak kata orang putih hardworking la kan.. akak  ofis datang minta tolong postkan dokumen guna post laju..okey dah memang  keja pentadbiran..dan terus dia cakap "Ikhlas tak ni?"... ermmmm aisya terus senyum sambil balas "Shuuuuu..RAHSIA" akak tu tergelak dengan jawapan aisya...

Sebab apa Ikhlas tu rahsia... sebab ikhlas tu bukan satu benda yang mudah.. Ikhlas tu rahsia ALLAH SWT.. setiap pekerjaan ataupun ibadah bukan kerana ALLAH SWT..tak ikhlas namanya tu..kan Ikhlas tu hanya ALLAH SWT sahaja yang mengetahui sama ada manusia tu ikhlas atau tidak.. bak kata orang tua2 mulut berkata lain hati siapa yang tahu..mungkin mulut dia cakap ikhlas tapi hati hanya ALLAH SWT Maha Mengetahui...dalam kata lain..
Ikhlas adalah rahsia Allah swt dan hamba-hambaNya. ia tidak dapat diketahui malaikat sehingga dia tidak kuasa menulisnya. tidak pula diketahui syaitan, sehingga dia tidak berkuasa merosakkannya.
http://3.bp.blogspot.com/-XtlZ_9ViPIE/UAZW6E-C51I/AAAAAAAAAyE/DGLj2ztztM8/s400/ikhlaskah%2Baku_.jpg

Ikhlas tu terlalu tersembunyi tapi dapat dikesan..sifat ikhlas tu sangat istimewa. Ikhlas yang seikhlasnya la kan bila semua benda atau ibadah yang kita buat sepanjang hidup kita baik susah atau senang hanyalah kerana Allah swt semata-mata. tapi.... bila kita buat sesuatu ibadah hanya sebab nak dapatkan perhatian atau dilihat oleh manusia tu dah tak ikhlas jadinya.. dan sekiranya dalam keadaan kita buat ibadah yang boleh dicontohi oleh manusia lain tu lebih baik..yang paling penting sekali NIAT mula-mula kita..niat tu penting tau..

Contohnya kita bertudung..kenapa kita bertudung? nak cantik ke? nak orang puji ke? atau nak patuh apa yang disyariatkan oleh Islam.. ingat..setiap perbuatan kita akan bermula dengan hati sebab hati tulah raja anggota tubuh badan..kalau dalam hati dari awal cakap "pakai tudung nampak cantik..bestnya orang puji aku pakai tudung"..tu dah salah.............perbetulkan balik niat kita..okey ^^ "aku bertudung kerana ingin patuh pada perintah Allah swt"

contoh situasi disini yang boleh aisya bagi lagi..kita dikhianati tak kisahlah oleh orang yang kita percaya atau sesiapa saja..dan dia insaf atas apa yang dia dah buat pada kita.. ikhlaskan hati kita untuk memaafkan dia walaupun sangat-sangat susah..niat dalam hati 'maafkan dia kerana ingin dapat redha dari Allah swt" memberi kemaafan kepada orang adalah sesuatu perbuatan yang mulia dan memohon kemaafan kepada orang adalah perbuatan yang sangat baik..

Apabila kita ikhlas..hati kita akan jadi lebih tenang macam kartun bawah ni..^^
Okewh.....Think positive always..make a choice...and do the best as you can..

  
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...