Friday, June 05, 2015

Tazkirah Pembakar SEMANGAT!

Alhamdulillah aisyah nak kongsi petikan dari tazkirah usrah dari Pondok Tok Guru Haji Salleh, Sik.. bukan saja untuk membakar semangat aisyah yang kadang-kadang 50/50 ni hihi tapi aisyah juga nak kongsi dengan semua sahabat-sahabat blog yang sangat aisyah kasihi.. Ilmu Allah itu luas dan alangkah indahnya kalau kita dapat berkongsi ilmu ibarat pepatah ni "duit sikit kalau simpan lama-lama jadi bukit juga" hihi pepatah yang telah di 'renovate'..

Bismillahirahmanirahim..
 
Ketika kita mengeluh:
"Eeei...aku penat sangat.."

Allah menjawab :
"Dan KAMI jadikan tidurmu untuk istirehat" (An Naba' :9)
 
8

Ketika kita mengeluh:
"Beratnya dugaan ini, tak sanggup rasanya aku.."
 
Allah menjawab:
"Aku tidak membebani seseorang melainkan sesuai kesanggupan' (Al Baqarah: 286) 

8
 
Ketika kita mengeluh:
"Serabutnya...."
 
Allah menjawab:
"Hanya dengan mengingatiku hati akan menjadi tenang.." (Ar Ra'd: 28)
 
8
 
Ketika kita mengeluh:
"Apa yang aku buat ni semua sia-sia.."
 
Allah menjawab:
" Siapa yang mengerjakan kebaikan sebesar biji zarah sekalipun, nescaya ia akan melihat balasanya" 
(Al Zalzalah: 7)
 
8

Ketika kita mengeluh:
"Tak ada seorang pun yang nak tolong aku"
 
Allah menjawab:
"Berdoalah (mintalah) kepadaKu, nescaya Aku kabulkan" 
(Al Ghafir: 60)
 
8 
 
Ketika kita mengeluh:
"Aku sedih sangat..."
 
Allah menjawab:
"Janganlah kamu berduka cita, sesungguhnya Allah bersama kita" (At Raubah: 40)
 
8
 
Jangan banyak mengeluh.. banyakkan bersabar dan teruskanlah kehidupan ini dengan TAQWA.. Moga-moga kita menjadi insan yang bertaqwa.. InsyaAllah
 

No comments:

Post a Comment

 
This Template Was Made & Design With Love By AisyaAwfiyah. All Right Reserved To Me.